Kommunikationsspeciale om nudging og miljøvenlig adfærd vinder RelationsPeople Prisen

Kommunikationsspeciale om nudging og miljøvenlig adfærd vinder RelationsPeople Prisen

Af
Sofie Bach Mogensen, Projektassistent

3. maj 2018
RelationsPeople Prisen for bedste candmerckom speciale
Ditte Ribberholt Ipsen vinder RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom) speciale. Med prisen følger 10.000 kr.

Onsdag aften kårede en dommerkomité med repræsentanter fra erhvervslivet og Copenhagen Business School Ditte Ribberholt Ipsen som vinder af RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom) speciale. Det er vejlederne på Copenhagen Business School, der nominerer specialerne, og i år, hvor prisen uddeles for 4. år, var der 10 specialer.

Titlen på vinderspecialet lyder: ”Nudging forbrugere til bæredygtige fødevarevalg”.Bag denne gemmer sig en undersøgelse af, hvorvidt man kan nudge forbrugere til at træffe mere bæredygtige valg, når det kommer til madvaner. Hertil er der et særligt fokus på, hvordan supermarkeder kan anvende nudging til at mindske kundernes kødindkøb, hvorfor de også samtidig bliver mere bæredygtige:

Hvis vi bruger den viden, vi har fra nudging, adfærdsøkonomi og kognitiv psykologi, til at påvirke måden, hvorpå vi træffer beslutninger, så kan vi ændre adfærd. Adfærd handler om valg, og hvis vi kan ændre valg, så kan vi også ændre adfærd”, siger Ditte Ribberholt Ipsen om specialets resultater.  

Læs også: Kommunikationsspeciale om big data vinder RelationsPeople Prisen

Juryens vurdering
Med et speciale om brugen af nudging fra et bæredygtigt perspektiv rammer Ditte en yderst relevant tendens, som optager samfundet lige nu. Specialet er skrevet i et sprog, der gør det muligt for virksomheder at anvende og implementere resultaterne, som de er. Desuden skaber specialet grobund for yderligere forskning inden for nudging og forbrugeradfærd, hvilket var medvirkende til, at Ditte blev kåret til dette års vinder af RelationsPeople Prisen.

Ditte formår på fortrinligvis at knytte sit omfattende teoretiske litteratur-review sammen det praktiske felteksperiment med to nudging-kategorier i Coops online supermarked. Der er en stærk rød tråd i specialet med en flot selektionsproces, gennemtænkt og gennemarbejdede analyser med understøttende statistiske betragtninger og sammenligninger, samt kritiske refleksioner for yderligere studier. Med specialet bidrager Ditte med relevant og aktuelt indspark til diskussionen om bæredygtig adfærdsforandring, samt understøtter teorier om flere og niche-orienterede nudging-eksperimenter og deres effekter”, siger Mai-Britt Petersen, som er formand for cand.merc.(kom)s alumniforening og en del af dommerkomitéen.

Om prisen
Bag prisen står Copenhagen Business School (CBS) og konsulentvirksomheden RelationsPeople A/S. Prisen blev overrakt for første gang i 2015 for at markere tiåret for, at den første dimittend fra cand.merc.(kom) blev uddannet på CBS.

Konsulenter i RelationsPeople har siden 2000 været involveret i udviklingen af både HA(kom.)- og cand.merc.(kom.)-uddannelserne og har i dag flere dimittender herfra ansat.

I 2018 bestod dommerkomitéen af:

  • Lektor og studieleder Anne Vestergaard, Institute for Management, Society and Communication, CBS
  • Lektor Karl-Heinz Pogner, Institute for Management, Society and Communication, CBS
  • Kommunikationsdirektør Marion Hannerup, DI
  • Direktør Peter Mejlby, DELACOUR
  • Formand for cand.merc.(kom.) alumni-foreningen Mai-Britt Petersen
  • Adm. direktør Kristian Eiberg, RelationsPeople
     

RelationsPeople Prisen uddeles næste gang i 2019.

Se interviews med de fire finalister her:

Finalist #1: Ditte (Nudging forbrugere til bæredygtige fødevarevalg)

Finalist #2: Josefine (Brand choice in an online supermarket: A Neuromarketing Approach to Consumer Decision-Making)

Finalist 3#: Kirstine (Organisering og ledelse i et bæredygtigt byfornyelsesprojekt)

Finalist 4#: Jesper Nikolaj Mørk & Mikkel Bjerre Lotzfeldt (Når vi taler om ansvarlighed. En empirisk undersøgelse af danske virksomheders ansvarlighed)