Digital employer branding: Swipe dig til din næste kandidat

Digital employer branding: Swipe dig til din næste kandidat

Af
Maria Holst Mouritzen , Konsulent, Head of Digital
Kristoffer Kej, Direktør, partner

23. Januar 2018
Hvad lægger ’generation Y’ vægt på ved en arbejdsplads? For slet ikke at tale om den helt unge ’generation Z’? Vi møder ofte disse spørgsmål, når vi rådgiver virksomheder om employer branding og hører deres diskussioner i employer branding forum. Der er kamp om de bedste talenter, og virksomhederne er desperate for at stille sig helt rigtigt an for de yngre generationer på arbejdsmarkedet. Så desperate at de nogen gange kommer til at minde om forældre, der febrilsk prøver at virke cool overfor teenagebørnenes venner.

Der er sådan set ikke noget i vejen med at ville være ’ung med de unge’. Det er som i alle andre sammenhænge vigtigt at kende sin målgruppe og kommunikere på dens præmisser. Desværre er der mange der tror, at det betyder, at de grundlæggende skal ændre den historie, de fortæller om sig selv som arbejdsplads. At employer brandet skal være et andet for de yngre generationer end for de ældre. Det kunne ikke være mere forkert.

Stå fast på identiteten
Virksomhedens employer brand udtrykker virksomhedens identitet, dens DNA om man vil. Det bør være så dybt forankret, at det ikke kan udlægges grundlæggende forskelligt til forskellige målgrupper. Selvfølgelig kan man betone forskellige budskaber eller slå en lidt mere ung tone an, men man skal ikke beskrive en helt anden virksomhed for de yngre jobsøgende. For det første er det utroværdigt. For det andet er det ikke effektivt, for ingen virksomheder har interesse i at tiltrække kandidater på falske forudsætninger. Employer branding handler om at finde det rette match mellem kandidat og virksomhed – ikke om at tiltrække så mange kandidater som muligt… For det tredje er det unødvendigt. For effektiv employer branding i forhold til yngre kandidater handler langt mere om kanalvalg og tilgang til kommunikationen end om at tilpasse budskaberne. Det handler helt banalt om at møde kandidaterne der, hvor de er. Hvor mediet til en vis grad bliver budskabet.

Relationer frem for logoer
Den væsentligste forandring i forhold til tidligere generationer er, at nutidens kandidater ikke stiller sig tilfredse med at lytte til logoet. De vil bag om jobsitets corporate budskaber og de pæne billeder. De vil høre fra deres peers og have personlig 1:1 dialog.

Derfor handler employer branding i dag i høj grad om at finde de rigtige platforme til at skabe relationer og om at engagere både medarbejdere og følgere snarere end blot at kommunikere til dem.

Og hvor gør man så det? Tja, de gængse platforme som LinkedIn og Facebook er ikke til at komme uden om, men der er også et stigende udbud af mere specialiserede platforme, hvor virksomheder og kandidater kan søge efter det rigtige match og komme ind på livet af hinanden.

Her er et par eksempler på, hvordan forskellige apps kan sætte rammen for, hvordan kandidatjagten kan komme til at se ud i fremtiden.

Fra ’kontaktannoncer’ til direkte match
Kender du dating-app’en Tinder, og hvordan den fungerer? Så kender du allerede rammerne i app’en SelfieJobs. I den svenskudviklet app opretter du som kandidat en profil med billede, biotekst, CV og en video, hvor du fortæller om dig selv. Virksomheden laver ligeledes en profil med relevante oplysninger om jobbet. Og så er det ellers om at gå i gang med at swipe - både som virksomhed og jobsøgende. Gives der et ”like” begge veje, er der et match, og den indledende uformelle snak kan begynde. Meget mere ’lige på’ og direkte end med de traditionelle job-/kontaktannoncer.

Det er en generel tendens på alle nye jobsøgningsapps, at de har adopteret at swipe fra Tinder. Det samme gælder for app’en Mojob, som er henvendt primært til deltids- og midlertidige job til eksempelvis studerende – og for app’en SimplyJob, hvor du som virksomhed kan swipe dig til primært unge ufaglærte medarbejdere.

Hvor høj rating har chefen?
Employee advocacy er mere nødvendigt end nogensinde. Den næste generation vil have et ægte indblik i en virksomhed og ikke mindst dens kultur og hvilke medarbejdere og chef, de skal arbejde med til daglig. Den information søger de typisk via sociale medier, da medarbejderne kan give det mest reelle billede af, hvordan en arbejdsplads er.

App’en Glassdoor understøtter den tendens ved kun at lade medarbejderne være talerør. Medarbejderne kan her uploade interviews, billeder fra kontoret og tilmed rate deres chef. Hvert år kårer Glassdoor årets ”Best Places to Work” og ”Highest Rated CEOs”. Virksomhedens ledelse viser derfor en selvsikkerhed ved at være på denne platform, da de direkte opfordrer til at blive vurderet på en skala. En åbenhed som vil være et rigtig godt signal til fremtidige kandidater.

Også her er det utidigt at fyre hele budskabskataloget fra employer branding platformen af. Succesen afhænger i højere grad af, at de eksisterende medarbejdere reelt har en god oplevelse af arbejdspladsen og ønsker at være ambassadører. Eller for at tale ’marketingsk’: Net Promoter Score bliver i fremtiden en af de vigtigste KPI’er for dit employer brand.

Freelance generationen
Der er en tendens til, at flere og flere går freelance. Færre vil arbejde 8-16, og flere foretrækker friheden i selv at vælge projekter til og fra. Det bliver derfor kompetencer, man sælger sig selv på i stedet for titler.
App’en MeeW er bygget op omkring at søge efter kompetencer og talenter. Her kan virksomheder søge efter kandidater til alt fra fuldtidsstillinger til et enkelt event. MeeW kalder sig selv ”verdens første sociale kompetencer og talent netværk” og har indtil videre 5.000 brugere af app’en.

Prøv dig frem
Ovenstående er blot en brøkdel af de nye platforme, der vinder frem i disse år, og antallet vil kun stige. Så hvor skal du koncentrere indsatsen. Det korte svar er: Prøv dig frem… Den dårlige nyhed er, at der ikke er noget sikkert svar på, hvor du mest effektivt rammer de unge kandidater. Den gode nyhed er, at adgangsomkostningerne ved de mange nye platforme ikke er høje. De kræver ikke store udgifter til et reklamebureau eller medieindrykninger. Det er bare med at gå i gang med at teste dem af – med udgangspunkt i virksomhedens grundlæggende employer value proposition.
 

Brug for sparring og inspiration om employer branding?
Vi har skabt Employer Branding Forum til dig, der gerne vil have inspiration og strategisk sparring om employer branding i et fortroligt netværk. Der er få ledige pladser på hold 3 med opstart i marts 2018. Læs mere om employer branding forum her.

Synes du godt om denne artikel? Sign up til RelationsPeoples nyhedsbrev og vær blandt de første til at modtage vores nyheder.